Lev 7 år længere. Løb i Skovmotionisterne.

Så er det videnskabeligt bevist. Det er sundt at motionere via løbetræning. Det er den danske Østerbro-undersøgelse, hvor 4 læger over 35 år har undersøgt 24.000 danskere. 4.000, der regelmæssigt løbetrænede, og 20.000, der ikke løbetrænede. De 20.000 kunne sagtens være aktive, fodboldspillere eller golf-spillere el. lign, men de løb ikke. Undersøgelsen er refereret i alverdens læge-tidsskrifter og er baseret på seriøs videnskabelig forskning. Den viser, at mænd der regelmæssigt løbetræner lever 6-7 år længere, og at kvinder der regelmæssigt løbetræner lever 5-6 år længere end dem, der ikke løbetræner. Og ikke nok med at løberne lever længere, de har også en sundere alderdom, hvor de ikke skranter så meget, som dem der ikke løber. Undersøgelsen viser også, at det ikke er sundt at løbe ekstrem-løb. Hvis man løber for meget, for langt og for hurtigt, og ikke når at restituere mellem løbeturene, ja, så lever man ikke længere end dem, der ikke løbetræner. Altså: løb ikke mere end 3 gange om ugen. Løb max. 2½ time i alt på de 3 ture. Sørg for at få pulsen op, men løb ikke over evne. Undgå ekstreme løbeture. Og det er jo netop den måde, vi dyrker motion på i Skovmotionisterne.

  • hvor vi varmer op før træningen
  • hvor vi hygger os samtidig med træningen, og højst løber ca. 10 km pr. træningssamling
  • hvor vi opfordrer til at løbe 3 gange om ugen, og hvor vi træner 2 gange om ugen i vinterhalvåret
  • og 3 gange om ugen om sommeren
  • hvor vi løber for sundheden mere end for konkurrencen
  • hvor vi ind imellem viser flaget ved egnens motionsløb ikke for at vinde, men for at deltage
  • hvor det sociale også er vigtigt
  • hvor vort motto er ”skovmotion er sjov motion”.

Så løb i Skovmotionisterne og få 7 gode år mere.

Anders Bech, 6/4-2013

Skriv et svar